Information angående covid-19

Det är många som har frågor och funderingar om omständigheterna kring coronaviruset (covid-19) och vår högsta prioritet är allas hälsa och välmående. Vi övervakar ständigt händelseförloppet och följer dagligen rapportering och relevanta riktlinjer från Folkhälsomyndigheten och agerar i enlighet med dessa. Här samlar vi information och svar på vanliga frågor som inkommer.

FAQ CORONA/COVID-19​​

Under rådande situation i landet och världen vill vi informera om vårt arbete med att minska smittspridning. Hotellgästernas och personalens säkerhet är vår första prioritet i alla lägen. Hotellen håller öppet som vanligt, men med extra uppmärksamhet på säkerhetsbilden för gäster och anställda. På våra hotell är hygien och renlighet alltid högsta prioritet. 

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och myndigheternas rekommendationer när det kommer till både gäster och personal. Vi följer ständigt utvecklingen och anpassar våra rutiner efter det.

Bland annat innebär det:

  • Vi följer riktlinjer och rekommendationer från lokala hälsovårdsmyndigheter.
  • Strikta rutiner för vår personals handhygien i samband med köksarbete, måltider och toalettbesök.
  • Personal som handskas med mat ska alltid ha plasthandskar på sig.
  • Stärkta rutiner för städning, rengöring och hygien.
  • Stärkta rutiner för desinficering av frekvent använda ytor som dörrhandtag, kortterminaler och hissknappar.
  • Placerat ut extra resurser av handsprit i frukostmatsal, restaurang och receptioner.
  • Personalen stannar hemma vid förkylning med halsont, feber eller hosta. Även om symptomen kan anses milda.
  • Vi håller rekommenderat avstånd från kollegor och gäster.
  • Vi har även rekommenderat personal att undvika stora folksamlingar på ledig tid

Vi följer de riktlinjer som kommer från myndigheter och regering och i nuläget finns inga beslut att stänga ner anläggningen. Vi anser att det är tryggt för hotellgäster, konferensgäster och anställda att hålla normal drift så länge råd från myndigheterna hörsammas. Vår personal är utbildad i att hantera situationer som kan uppstå på vårt hotell och vi har tillit till deras kompetens.

I dagsläget följer vi de avbokningsregler vi har. Om regering eller myndighet ändrar sina riktlinjer, tar vi beslut efter dessa riktlinjer.

Så länge området inte ses som en riskzon så gäller ordinarie avbokningsregler. Du kan läsa mer om av- och ombokning längre ner.

Denna information gäller tills att annat anges och kan uppdateras vid ett senare tillfälle.

Information om covid-19 och spa-miljöer

Då det i skrivande stund inte finns någon lättillgänglig information från Sverige kring huruvida covid-19 beter sig och smittar i Spa-miljöer, har vi fått ta del av information från Danmark. Där har Danska Sundhetsstyrelsen gått ut med svar på frågor som uppstått kring detta.

Sundhedsstyrelsens svar: Socialstyrelsen uppger att poolens/bastuns varma och fuktiga miljö inte har någon betydelse för virusinfektion.

Sundhedsstyrelsens svar: WHO skriver att vid användning av standardrekommendation minst 1 mg klor per liter vatten är risken för smitta genom vatten låg.

Denna information gäller tills att annat anges och kan uppdateras vid ett senare tillfälle.

VAD GÄLLER FÖR AV- OCH OMBOKNINGAR?

Utifrån rådande situation har vi för våra gästers skull valt att göra ändringar i vår ombokningspolicy. Alla förbetalda bokningar under boendeperioden 6 mars och 14 april 2020, som ej varit av- eller ombokningsbara, kan nu ombokas mot en kostnad på 400kr samt eventuell mellanskillnad om priset för det nya boendedatumet är högre. Ombokning sker via: bokning@capeeast.se eller 0922-800 790

DET HÄR GÄLLER FÖR VÅRA OLIKA BOENDEALTERNATIV:

Boendepaket – Non Refundable 
Kan ombokas om din bokning är mellan 23 mars – 14 april. Kostnad för ombokning 400kr + ev. mellanskillnad. Kan endast återbetalas vid särskilda förutsättningar som akut sjukdom eller allvarlig skada med stöd av läkarintyg.

Hotellrum – Non Refundable 
Kan ombokas om din bokning är mellan 23 mars – 14 april. Kostnad för ombokning 200kr + ev. mellanskillnad. Kan endast återbetalas vid särskilda förutsättningar som akut sjukdom eller allvarlig skada med stöd av läkarintyg.

Hotellrum – Refundable 
Kan av- eller ombokas senast 18.00 dagen innan ankomst. Har du betalat ditt paket i förskott och vill avboka – ta kontakt med receptionen så hjälper de dig. 

Av- och ombokningsskydd
Har du köpt till av- och ombokningsskydd så gäller dessa villkor:

  • Kostnadsfri ombokning 7 dagar innan ankomst. Vistelsen kan dock ej bokas om till ett rabatterat alternativ och det nya ankomstdatumet ska vara max 6 månader från det första ankomstdatumet. Vid avbokningar senare än 7 dagar innan ankomst inom perioden 16 mars – 14 april gäller samma villkor som Non Refundable. Non Refundable applies. 
  • Fria namnändringar
  • Avbokning vid sjukdom och uppvisande av läkarintyg
  • Avbokning vid uppsägning, behöver styrkas med intyg

För boendepaket & hotell – Non Refundable utanför boendeperioden 13 mars – 14 april 2020 gäller ordinare bokningsvillkor tills vidare.

Vi vill att du ska känna dig trygg med att planera in din vistelse. Därför erbjuder vi nu kostnadsfritt av- och ombokningsskydd vid alla nybokningar från och med 19 mars. Läs mer om erbjudandet ➜

OBS! Detta gäller bokningar som är gjorda via Cape East. Om du har bokat rum via en annan aktör som exempelvis Hotels.com, Expedia eller Booking.com gäller deras avbokningsregler.

Följ utvecklingen på krisinformation.se och folkhalsomyndigheten.se